اطلاعيه مطبوعاتي
گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

ابراز خرسندی گزارشگران بدون مرز از آزادی علي محقق نسب روزنامه نگار افغاني در ايران

 

علي محقق نسب مديرمسئول ماهنامه حقوق زن در تاريخ ٩ خرداد ماه پس از سپری کردن ٨٦ روز بازداشت در زندان اطلاعات قم، آزاد شد.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند " آزادی اين روزنامه نگار خبر خوبي است اما علي محقق نسب بيش از دو ماه در بازداشت خودسرانه ، در شرايطي دشوار و در انفرادی بسر برده است. اين روزنامه نگار و محقق افغاني امروز با قيد کفالت آزاد و اجازه خروج از کشور را ندارد. ما از مقامات مسئول ايران مي خواهيم به تعقيب قضايي اين روزنامه نگار پايان دهند." 

مدير مسئول ماهنامه حقوق زن که  سالها در ايران و در شهر قم زندگي کرده است در تاريخ ١٤ اسفند ماه در شهر قم از سوی ماموران وزارت اطلاعات و به دستور دادسرای ويژه روحانيت دستگير شده بود.

علي محقق نسب به گزارشگران بدون مرز گفت " علت بازداشت را در حکمي که به من نشان دادند  « رفت و آمد مشکوک با برخي سفارتخانه ها» نوشته بودند، اما در مدت بازداشت در باره فعاليت های مطبوعاتي و نوشته هايم ، ماهنامه حقوق زن و مقالات آن و ماجرای دستگيری در افغانستان سوال مي کردند. "

از سوی ديگر در پي تفتيش منزل و ضبط رايانه،سي دی و دست نوشته های شخصي، مقامات قضايي _ امنيتي با استفاده از نامه های اين روزنامه نگار به کميساريای عالي پناهندگي برای خروج از ايران، او را به "تبليغ عليه نظام " و " نشر اکاذيب" متهم کرده اند.

اين روزنامه نگار مدت ٨١ را در سلول انفرادی گذرانده و از بيماری کبد رنج مي برده است.

علي محقق نسب در سال ١٣٨٤ در افغانستان و در شهر کابل نيز بازداشت و بيش از هشتاد روز را درزندان بسر برد. اين روزنامه نگار برای انتشار مقالاتي در دفاع از حقوق زنان و تغيير عقيده به "کفرگويي" متهم شده بود.


June 1st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها